SUINTERESUOTOS VISUOMENĖS
PASTABOS IR PASIŪLYMAI DĖL NEMUNO KRANTINĖS GATVĖS IR DVIRAČIŲ TAKO
REKONSTRAVIMO PROJEKTO
2021 m. kovo 23 d.
Kaunas
osios g.) ir dviračių tako (nuo Nemuno krantinės g. iki Kranto 11-osios g.), Kaune rekonstravimo
techninio darbo projekto” (toliau - Projektas) viešas pristatymas.
2. Susipažinus su Projektiniais pasiūlymais teikiamos Suinteresuotos visuomenės pasiūlymai ir
pastabos,
Projekto metaduomenyse nurodyta, kad Statinio projekto etapas yra projektiniai pasiūlymai
(PP). Taip pat Aiškinamojo rašto Bendroje informacijoje taip pat nurodyta, kad tai yra
projektiniai pasiūlymai Projektui;
Tačiau informacija apie Projekto pristatymą tam prieštarauja ir nurodo, kad bus pristatomas
rekonstravimo techninis darbo projektas.
Brėžinių dalyje sprendiniai yra įvardinti kaip rekonstravimo techninis darbo projektas, tačiau
statinio projekto numeris tam prieštarauja ir nurodo, kad naudojamas žymėjimas PP atitinka
projektinių pasiūlymų žymenį.
Anksčiau, t.y. 2019-04-30, Kauno miesto savivaldybė pristatė "Nemuno Krantinės Kauno m. sav.
rekonstravimo projektinius pasiūlymus” (toliau - Projektiniai pasiūlymai), todėl nėra aišku, ar
Projektas yra Projektinių pasiūlymų tąsa.
Viešoje erdvėje yra nurodyta, kad rengiant Projektą buvo atsižvelgta į visuomenės pasiūlymus.
Tai leidžia manyti, kad Projektas yra Projektinių pasiūlymų tąsa. Vis dėlto tiek Projekto
pavadinimas, tiek sprendiniai iš esmės skiriasi nuo anksčiau pristatytų Projektinių pasiūlymų (PP
stadija), o tai sudaro pagrindą abejonei, ar Projektas yra tų pačių Projektinių pasiūlymų (kuriais
buvo bandoma urbanizuoti Nemuno rekreacinę zoną) projekto rengimo tęsinys.
Visuomenei pateikta informacija apie Projekto stadiją, projekto rengimo etapą ir atitinkamai jį
reguliuojančias procedūras yra klaidinanti ir pažeidžianti visuomenės teisę į išsamią informaciją.
II
Vadovaujantis Statybos techninio reglamento STR1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto
ekspertizė“ (patvirtintas LR aplinkos ministro 2016-11-07 įsakymu Nr. D1-738) 12.4. punktu
vienu etapu gali būti rengiamas kelių ir kelio statinių statybos (tiesimo), rekonstravimo ir
kapitalinio remonto techninis darbo projektas, tačiau tik tuo atveju, kai jo įgyvendinimui statybos
rangovas parenkamas taikant Viešųjų pirkimų įstatymą.
Nagrinėjamu atveju Projektas negalėjo būti rengiamas vienu etapu, kadangi jo įgyvendinimui
statybos rangovas buvo parinktas netaikant Viešųjų pirkimų įstatymo.
Projekto rengimui ir jo įgyvendinimui Kauno miesto savivaldybės administracija
2020-12-04 sudarė Kauno miesto susisiekimo komunikacijų remonto ir rekonstrukcijos
darbų (Centro, Dainavos, Eigulių, Gričiupio, Petrašiūnų, Žaliakalnio ir Šančių
seniūnijose) pirkimo pagrindinę sutartį pirkimui už 54.600,00 Eurų sumą.
Ši sutartis buvo sudaryta atnaujinus varžymąsi pagal 2019-11-04 preliminariąją sutartį
Nr. SR-792 gatvių dangos darbų (BVPŽ kodas 45233252-0) ir inžinerinio projektavimo
paslaugų (BVPŽ kodas 71320000-7) pirkimui už 81.900.000,00 Eurų sumą.
Patikrinus 2019-11-04 Preliminariąją sutartį Nr. SR-792 paaiškėjo, kad pagal nurodytą
pirkimą (pirkimo numeris 447578) Kauno miesto savivaldybės administracija įvykdė
Kauno miesto susisiekimo komunikacijų remonto ir rekonstrukcijos darbų Centro,
Dainavos, Eigulių, Gričiupio, Petrašiūnų ir Žaliakalnio seniūnijose pirkimą ir šio pirkimo
pagrindu 2019-11-04 sudarė „Kauno miesto susisiekimo komunikacijų remonto ir
rekonstrukcijos darbų Centro, Dainavos, Eigulių, Gričiupio, Petrašiūnų ir Žaliakalnio
seniūnijose) pirkimo (II dalies) preliminariąją sutartį” Nr.SR-792.
1Kaip minėta, 2020-12-04 sutartis (kaip pagrindinė sutartis) buvo sudaryta atnaujinus
varžymąsi pagal 2019-11-04 preliminariąją sutartį Nr. SR-792. Tačiau į 2019-11-04
preliminariąją sutartį Nr. SR-792 Šančių seniūnija įtraukta nebuvo, o naujai
2020-12-04 sudarytoje Pagrindinėje sutartyje Šančių seniūnija buvo įrašyta
suklastojant pirminius viešojo pirkimo duomenis ir net pakeičiant jau sudarytos
2019-11-04 Preliminariosios sutarties pavadinimą.
Todėl Kauno miesto savivaldybės administracijos 2020-12-04 sudaryta Kauno miesto
susisiekimo komunikacijų remonto ir rekonstrukcijos darbų (Centro, Dainavos, Eigulių,
Gričiupio, Petrašiūnų, Žaliakalnio ir Šančių seniūnijose) pirkimo pagrindinė sutartis
pirkimui už 54.600,00 Eurų sumą yra sudaryta pažeidžiant viešųjų pirkimų reikalavimus ,
t.y. neatlikus privalomojo viešojo pirkimo.
Nagrinėjant Projektą būtina žinoti, ar projektavimo procedūrose buvo panaudoti įstatymais
nustatyti instrumentai, kurių pagalba turėjo būti pasiektas visuomenės interesus atitinkantis
rezultatas, ar nebuvo pažeisti konkurencijos principai, ar projektavimas atitinka BP reikalavimus
etc. Projekto kokybę, optimalų kokybės ir kainos santykį, be kita ko, užtikrina viešųjų pirkimų
bei konkurencijos teisinio reglamentavimo vykdymas bei teisėtumas.
Aukščiau minėtais veiksmais statytojas neužtikrino sąžiningos konkurencijos laisvės
pasirenkant Suinteresuotai visuomenei aktualių teritorijų projektavimo paslaugų tiekėjus ir,
išvengiant sąžiningos konkurencijos, suteikė privilegiją vienam tiekėjui.
Susiklosčius situacijai, kai Projektui bei jo įgyvendinimui statybos rangovas buvo parinktas
netaikant Viešųjų pirkimų įstatymo, Projektavimas negalėjo būti rengiamas vienu etapu, kadangi,
kaip nurodyta aukščiau minėtoje STR normoje, tokia galimybė taikoma tik tada, kai projekto
įgyvendinimui statybos rangovas parenkamas taikant Viešųjų pirkimų įstatymą.
III
Projektas neturi privalomos architektūrinės dalies.
Statybos įstatymo 25 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad visų antžeminių statinių ir tų požeminių
(povandeninių) statinių, kurie skirti žmonėms gyventi, dirbti ar kitoms jų reikmėms tenkinti
(išskyrus požeminius statinius, kuriuose žmonės negyvena ir nedirba, o būna tik atlikdami tų
statinių priežiūrą (inžineriniai tinklai, techniniai tuneliai ir pan.), be kitų nustatytų statinio
projekto dalių, statinio projekto architektūrinė dalis yra privaloma.
Projektas yra pateikiamas kaip inžinerinis, - tačiau jis skirtas žmonėms gyventi, dirbti ar kitoms
jų reikmėms tenkinti, todėl jam privaloma architektūrinė dalis.
Projekto vizualizacija yra klaidinanti.
Nors Projektas pristatomas nepilnas, o dalis sprendinių yra perkeliami į ateitį (pavyzdžiui, jame
nurodyta, kad želdiniai, apšvietimas, gatvės tinklai bus sprendžiami kitais projektais, taip pat į
Projektą nėra įtrauktas A.Juozapavičiaus prospekto sankryžos rekonstravimas), tačiau jį pristatant
pateikiamos vizualizacijos, kuriose vaizduojami mažosios architektūros sprendiniai (sporto
aikštelės, suoleliai, vaikų žaidimo aikštelės), apželdinimas ir kiti sprendiniai, kurie nėra Projekto
dalimi ir Projektu nėra sprendžiami.
Toks Projekto pateikimas klaidina visuomenę, kadangi informacija apie aplinką keičiantį
Projektą pateikiama netiksliai.
Projektui privaloma architektūrinė dalis, tačiau projektą rengę asmenys neturi architektų
kvalifikacijos.
Tuo tarpu Projektas privalo turėti statinio projekto architektūrinę dalį, kurią turi parengti
architektas, turintis reikiamą kvalifikaciją ir turintis teisę rengti projektus saugomose bei
paveldosaugos objektų tvarkymo teritorijose.
IV
Kauno miesto bendrojo plano aiškinamojo rašto 54 punkte nustatyta prievolė - parengti atskirų
miesto dalių išsiskiriančių savitumu (inter alia Žemųjų Šančių) urbanistinio ir architektūrinio
formavimo idėjinius projektus, o vėliau parengti atitinkamus teritorijų planavimo ir statybos
dokumentus.
Kauno regioninė architektų taryba 2019-06-19 pateikė išvadą dėl „Nemuno krantinės Kauno m.
sav. rekonstravimo projektinių pasiūlymų”, kurioje nurodė, kad nesant teritorijos urbanistinių ir
architektūrinių sprendinių bei dėl Projekto neatitikimo Užsakovo parengtos projektavimo
užduoties turiniui, negali būti teikiamos rekomendacijos. Kauno RAT savo išvadoje inter alia
nurodė, kad projektavimo darbus reikia pradėti nuo Žemųjų Šančių teritorijos (ar tyrimais
nustatytos jos dalies) galimybių studijos ir/ar kito kompleksinio planavimo dokumento,
nustatančio teritorijos plėtros tikslus, atitinkančius tiek Šančių bendruomenės, tiek Kauno
visuomenės lūkesčius; šiuo planavimo dokumentu turėtų būti siekiama nustatyti unikalios Žemųjų
Šančių teritorijos (vizualiniais ir funkciniais rekreaciniais ryšiais) jungtį su Nemuno pakrante.
Planuojama nauja gatvė - visuomeninės svarbos objektas, sudarantis reikšmingą įtaką ne tik
smulkiam, mažaaukščiam Žemųjų Šančių užstatymui ir urbanizavimui, bet ir visam Kauno
miestovaizdžiui Nemuno upės slėnyje; o svarbiausia - šis Projektas kelia grėsmė Žemųjų Šančių
urbanistinio audinio unikalumui ir negrįžtamai sužalotų vietovės jautrų gamtinį karkasą.
Projektas parengtas nesilaikant Architektūros įstatymo 3 straipsnyje nustatytų Architektų veiklos
principų ir viešojo intereso vykdant architektų veiklą, t.y. pažeisti darnaus vystymosi, profesinės
atsakomybės ir meistriškumo bei atvirumo ir skaidrumo principai.
Prieš parengiant Projektą, turėjo būti parengtas BP aiškinamojo rašto 54 punkte nustatytas
urbanistinio ir architektūrinio formavimo idėjinis projektas ir tik tada parengtas atitinkamas
teritorijos planavimo dokumentas ir Projektas.
Tačiau Žemųjų Šančių urbanistinio ir architektūrinio formavimo idėjinis projektas nėra
parengtas. Todėl Projektas yra parengtas pažeidžiant BP sprendinius ir negali būti tvirtinamas,
kol nėra parengtas minėtas architektūrinis-urbanistinis kompleksinis dokumentas.
V
28. Projekte klaidingai nustatyta statybos rūšis.
29. Statybos įstatymo 2 straipsnyje yra nustatytos pagrindinės šio įstatymo sąvokos.
30. Pagal SĮ nustatytas sąvokas Naujo statinio statyba – statyba, kurios tikslas – statinių neužimtame
žemės paviršiaus plote pastatyti statinį, atstatyti visiškai sugriuvusį, sunaikintą, nugriautą statinį
(SĮ 2 str. 26 dalis), o Statinio rekonstravimas – statyba, kurios tikslas – perstatyti statinį: pakeisti
statinio laikančiąsias konstrukcijas, pakeičiant statinio išorės matmenis (ilgį, plotį, aukštį ir
pan.) (SĮ 2 str. 72 dalis).
31. Projekte nurodoma, jog projektuojama statybos rūšis yra „rekonstrukcija”, o projektuojamas
gatvės ilgis yra apie 1700 metrų, tačiau nepateikti duomenys apie esamą gatvės ilgį. Tokių
duomenų trūkumas neleidžia tinkami įvertinti statybos rūšies.
32. Projekte yra klaidinančiai nurodyta, kad rekonstruojamos gatvės dalies ilgis yra apie 1700 metrų.
33. Iš anksčiau pristatytų Projektinių pasiūlymų duomenų matyti, kad esama gatvė yra 444 m ilgio, o
Projekte nurodyto 1700 metrų ilgio gatve ji galėtų tapti, jeigu rekonstravus 444 m ilgio buvusios
gatvės atkarpą būtų naujai pastatyta apie 1256 m ilgio kelio atkarpa.
34. Projekte pateikiama 4 kartus ilgesnė nei buvusi gatvės atkarpa, todėl statybos rūšis yra
nepagrįstai įvardinta kaip rekonstrukcija, nes gerokai didesnės statinio dalies statybos rūšis
neabejotinai yra naujo statinio statyba.
35. Naujai projektuojama kelio atkarpa įgyja naujus vingius ir keičia esamą landšaftą, t.y.
projektuojama visiškai nauja, iki šiol neegzistavusi kelio dalis. Naujai statoma kelio atkarpa
negali būti įvardinta statinio rekonstrukcija, kadangi ji yra statoma naujai statinių neužimtame
žemės paviršiaus plote, o 1256 m ilgio naujai suprojektuota kelio atkarpa, kaip iki šiol
neegzistuojanti kelio dalis, negali būti įvardinta rekonstruojama.
36. Todėl Projektas statybos darbams, kuriais numatytas naujos gatvės atkarpos įrengimas, privalo
būti parengtas ir pristatytas visuomenei ne kaip rekonstrukcija, o kaip naujo statinio statyba arba
kaip abi šias statybos rūšis apimantis projektas.
37. Dabartinis projektas neatitinka Statybos įstatymo reikalavimų, todėl ir jo pristatymas visuomenei
negali būti laikomas teisėta bei pilnaverte procedūra.
VI
38. Architektūros įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad Projektiniai pasiūlymai dėl statinių,
kuriuos numatyta rekonstruoti ir kurių rekonstravimui raštu prieštarauja suinteresuotos
visuomeninės organizacijos (organizacijos, atstovaujančios visuomenei ar jos daliai, kuriai daro
arba gali daryti poveikį veiksmai (sprendimai) ar neveikimas architektūros srityje, arba kuri yra
suinteresuota architektūros vystymu), derinami tik gavus regioninės architektūros tarybos
rekomendaciją pritarti šiems pasiūlymams, o apie numatomą šių statinių projektavimą ir
visuomenės dalyvavimą svarstant projektinius pasiūlymus informuojama vadovaujantis Statybos
įstatymu. Rekomendacijoje pateiktos išvados įvertinamos rengiant specialiuosius architektūros
reikalavimus.
39. Prieštaravimus dėl projektuojamo kelio dar 2019-04-26 raštu savivaldybei ir projektuotojui bei
2019-05-10 vyriausybės kanceliarijai Suinteresuotos visuomenės vardu pareiškė Žemųjų Šančių
bendruomenė, kuri siūlė visiškai atsisakyti sprendinių, susijusių su naujos automobilių eismui
skirtos gatvės atkarpos įrengimu, ir išplėtoti sprendinius projektuojamą teritoriją pritaikant
pėsčiųjų ir dviratininkų eismui bei rekreacijai. Taip pat tokį prieštaravimą Projektiniams
pasiūlymams pasirašė 5616 gyventojų.
40. Savivaldybės administracija Projektą pristato kaip buvusių projektinių sprendinių tąsą ir nurodo,
kad buvo atsižvelgta į visuomenės pasiūlymus. Ir nors buvo pakeista projektavimo apimtis,
tačiau sprendinių esmė dalyje dėl naujo kelio įrengimo nepasikeitė.
41. Projekto pavadinimas buvo pakeistas, todėl 2021-03-17 prašymu Viešojo intereso gynimo fondas
ir Žemųjų Šančių bendruomenė, kaip suinteresuotos visuomeninės organizacijos, iki paskelbto
Projekto pristatymo pakartotinai raštu išsakė savo prieštaravimus dėl Projekto ir prašė Projekto
pristatymą atidėti.
42. Abi šios nevyriausybinės organizacijos yra organizacijos, atstovaujančios visuomenei ar jos
daliai, kuriai daro arba gali daryti poveikį veiksmai (sprendimai) ar neveikimas architektūros
srityje arba kurios yra suinteresuotos architektūros vystymu, o Žemųjų Šančių bendruomenei
2019 metais už visuomenines urbanistines iniciatyvas ir geriausią metų urbanistinį kūrinį
Lietuvos Respublikos Prezidentūroje netgi buvo įteiktas Aplinkos ministerijos apdovanojimas
„Genius Loci”.
43. Vadovaujantis AĮ 12 str. 3 d. teisės norma Projektas galėtų būti derinamas tik gavus regioninės
architektūros tarybos rekomendaciją pritarti šiems pasiūlymams, tačiau iki šiol Kauno regioninė
architektūros taryba nėra davusi rekomendacijos pasiūlymams numatytoje vietoje suprojektuoti
gatvę. Todėl nei anksčiau pristatyti Projektiniai pasiūlymai (PP), nei Projektas negali būti
suderinti, ir Projekto pagrindu negali būti išduotas statybos leidimas.
VII
44. Vadovaujantis SĮ 23 straipsnio (Statybiniai tyrimai) 2 dalimi nustatyta, kad tyrimai atliekami iki
statinio projekto rengimo pradžios.
45. Projektas patenka į Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo (toliau -
PAV įstatymas) reguliavimo sferą ir pagal PAV įstatymo 2 priedo 10.2 punktą - urbanistinių
objektų statyba, kai užstatomas didesnis kaip 1 ha plotas kartu su kietosiomis dangomis,
šaligatviais, pėsčiųjų takais, dviračių takais - privalėjo būti atlikta atranka dėl poveikio aplinkai
vertinimo. Atrankos dėl PAV metu turėtų būti nuspręsta, ar būtina atlikti planuojamos ūkinės
veiklos poveikio aplinkai vertinimą.
46. 2019-05-06 atsakyme Suinteresuotai visuomenei projektinių pasiūlymų rengėjas nurodė, kad
rengiant techninį projektą bus atliekama poveikio aplinkai analizė ir vertinimas, kelių eismo
saugumo auditas ir kitos reikalingos analizės bei tyrimai, taip pat nurodė, kad techninio projekto
rengėjas turės atlikti poveikio aplinkai vertinimą ir pritaikyti visas teisės aktuose nustatytas
priemones bet kokiai taršai sumažinti. Be to, projektinių pasiūlymų rengėjas nurodė, kad
Projektiniuose pasiūlymuose projektuojama gatvė yra valstybinėje žemėje, todėl rengiant
techninį projektą projekto rengėjas turės kreiptis į nacionalinę žemės tarnybą dėl sutikimo tiesti
susisiekimo komunikacijas nesuformuotų sklypų teritorijose, taip pat nurodė, kad rengiant
techninį projektą bus atliktas eismo modeliavimas, kad būtų užtikrintas visų besijungiančių
gatvių pralaidumas.
47. Išvardinti veiksmai rengiant Projektą nebuvo atlikti.
48. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija 2019-06-12 rašte Nr. (12)-D8-2229 atsakydama į
Žemųjų Šančių bendruomenės kreipimąsi dėl ketinimo Nemuno krantinėje įrengti dviejų juostų
gatvę nurodė, kad pritaria bendruomenės ir miesto gyventojų susirūpinimui dėl neužstatytos
Nemuno krantinės ir joje esančių želdynų ir želdinių išsaugojimo ir pritaikymo gyventojų
poilsiui.
49. Kauno savivaldybės biudžeto patvirtintame plane 2021 metams (Dėl Kauno miesto savivaldybės
2021 metų biudžeto patvirtinimo (lrs.lt)) nėra numatytos lėšos planuojamos gatvės statybai. Taip
pat nėra numatytos lėšos Žemųjų Šančių urbanistinio ir architektūrinio formavimo idėjinio
projekto parengimui. Šios aplinkybės kelia abejones, ar Projektas pradėjus jį įgyvendinti galėtų
būti sėkmingai užbaigtas, jeigu jo finansavimas nėra numatytas; todėl aktualu žinoti, iš kokių
finansinių šaltinių planuojama finansuoti Projektą.
50. Į Suinteresuotos visuomenės 2021-03-18 paklausimą nei projektuotojas, nei projekto užsakovas
iki Projekto pristatymo dienos neatsakė.
51. Projektas susijęs su aplinka, todėl Suinteresuota visuomenė turi Orhuso konvencijos
užtikrinamas teises inter alia teisę į informaciją, teisę dalyvauti priimant sprendimus jau
pradinėse tokių sprendimų priėmimo stadijose bei teisę kreiptis į teismus.
52. Iki projekto Parengimo nebuvo atlikti privalomi tyrimai, o jų neatlikus Projektas negalėjo būti
rengiamas.
VIII
53. Projektas apima tris savarankiškas urbanistines-architektūrines erdves, kurios turi savarankišką
sprendinių poreikį ir turėtų būti suprojektuotos atsižvelgiant į tokią jų plėtrą, kokia bus numatyta
parengtame urbanistinio ir architektūrinio formavimo idėjiniame projekte:
1) naujo kelio statybos atkarpa nuo A.Juozapavičiaus gatvės iki esamos Nemuno krantinės
gatvės;
2) esama Nemuno krantinės gatvės atkarpa (kurios dalyje galima rekonstrukcija) ir
3) naujo kelio statybos atkarpa nuo Mažeikių gatvės iki Kranto 11-osios gatvės.
54. Visos šios erdvės turi savarankišką socialinį sprendinių poreikį ir jas objektyviai skiria statybos
rūšis.
55. Tačiau jas apjungus į vientisą gatvę natūraliai besiformuojantis panemunio kraštovaizdis, kurio
urbanistinę struktūrą objektyviai lemia Žemųjų Šančių gatvelių tinklas (kuris yra pripažįstamas
paveldosaugine vertingąja savybe) yra suniveliuojamas išardant šios teritorijos savastį.
IX
56. Naujos gatvės nutiesimas išilgai upės apsunkintų saugią miestiečių prieigą prie upės pakrantės ir
saugų pakrantės poilsio zonos panaudojimą.
57. Tai prieštarauja deklaruojamai priartėjimo prie upės idėjai ir paneigia Kaunas 2022 deklaruojamą
upių kultūrinio gyvybingumo skatinimą, kuris turėtų būti realizuojamas aktyvių poilsio ir
laisvalaikio zonų plėtojimu, o ne naujos gatvės, atskiriančios pakrantės zoną nuo gyvenamųjų
kvartalų, suprojektavimu.
58. Naujų kelio atkarpų įrengimas atskirtų Šančių gyvenamuosius kvartalus nuo upės. Dėl naujos D
kategorijos gatvės atkarpos, kaip naujo atmosferos taršos išmetamomis dujomis šaltinio,
sumažėtų aplinkos ir upės švara, padidėtų triukšmo lygis, atsirastų eismo įvykių rizika. Tokiu
būdu būtų suardytas bei pažeistas pagrindinis šios vietos požymis - rami atmosfera bei saugumas.
59. Vykdant projektavimą valstybinėje žemėje reikalingas Nacionalinės žemės tarnybos sutikimas,
kuris galėtų būti išduotas tik atlikus išsamią esamos padėties analizę, išlaikant higienos,
priešgaisrinės saugos, aplinkos apsaugos normatyvų reikalavimus, nustačius apsaugos zonas ir
jų režimo reikalavimus, kokybinius užstatymo rodiklius, nepažeidžiant trečiųjų asmenų teisių ir
įstatymų saugomų interesų.
60. Projektuojamas kelias pažeidžia vietos gyventojų interesus:
- atkertama prieiga prie upės pakrantės ir prie paupyje suformuoto skvero. Šioje vietoje
esančiai 21 ha dydžio paupyje suformuotai teritorijai Kauno miesto taryba 2012-12-06
sprendimu Nr. T-652 suteikė skvero statusą, tačiau įrengus gatvę skveras būtų atskirtas nuo
gyvenamųjų kvartalų. Todėl šioje vietoje D kategorijos gatvės projektavimą tikslinga pakeisti
E kategorijos gatve bei rekreacinio tako įrengimu;
- mažinama šioje vietoje asmenų turimo nekilnojamo turto vertė (tai sąlygoja papildomų kaštų
įtraukimą atliekant sąnaudų ir naudos analizę, kadangi siekiant įgyvendinti šį projektą turėtų
būti išmokėtos nekilnojamojo turto vertės praradimo kompensacijos).
61. Projektas nenagrinėja alternatyvių sprendimų, kuriais būtų pasiūlytos geresnės sąlygos vietos
gyventojams. Tame tarpe nenagrinėjama esminė alternatyva, t.y. jeigu būtų atsisakyta esminio
projektinio sprendinio - naujos gatvės atkarpos įrengimo.
62. Pasiūlymas neatitinka Kauno miesto bendrojo plano (BP) prioritetinių gatvės tinklo plėtros
sprendinių ir prieštarauja šiems BP miesto susisiekimo sistemos vystymo tikslams (Aiškinamojo
rašto 106 psl.), kuriuo siekiama:
- mažinti gyventojų transportinio judrumo poreikį;
- didinti viešuoju transportu pervežamų keleivių skaičių;
- didinti eismo saugą;
- mažinti transportinio triukšmo ir oro taršos lygį urbanizuotose teritorijose;
- mažinti teritorijos poreikį susisiekimui.
63. Teikiant pastabas Projektiniams pasiūlymams buvo nurodyta, kad šioje vietoje atsiradus naujai
gatvės atkarpai A.Juozapavičiaus prospekte dėl kairiojo posūkio į Nemuno krantinę susidarytų
automobilių spūstys ir tai apsunkintų prospekto, kaip arterinės mikrorajono gatvės, pralaidumą.
64. Projekte yra netikslumų: pavyzdžiui Kranto 11-osios gatvės dvipusio eismo organizavimas, kai
gatvės fizinis plotis tarp pastatų ar tvorų vietomis tesiekia 4 metrus.
65. Nenumatytas planuojamos dvipusės gatvės “įsikirtimas” į Vokiečių gatvę, nes nėra
suprojektuotas šios gatvės išplatėjimas, kuris realiai neįmanomas dėl abipus gatvės esančio
užstatymo.
66. Projektas pakeistų istoriškai susiformavusį gamtinį-istorinį-urbanistinį kraštovaizdį, todėl naujai
projektuojama gatvė pakenktų darniam naujosios architektūros įsiliejimui į miesto aplinką.
67. Padidėtų miesto tarša ir atsirastų neigiamas poveikis vietos ekosistemai, kadangi būtų iškirsti
brandūs sveiki medžiai ir atsirastų naujas taršos šaltinis - gatvė. Sumažėtų natūralus gamtinis
paviršius upės pakrantėje ir dėl to padidėtų upės tarša.
68. Šiuo projektu neatsižvelgiama į vietos gyventojų bei žmogiškuosius poreikius, o pirmumas
teikiamas automobilių eismo poreikiui, ignoruojant sveikos gyvensenos bei judraus gyvenimo
būdo propagavimo privalumus.
X
69. Nemuno upės slėnis yra tarptautinės reikšmės gamtinio karkaso migracijos koridorius.
70. Projektas parengtas nenustačius Nemuno, kaip paviršinio vandens telkinio, apsaugos zonos
(toliau – Apsaugos zona), kurioje yra draudžiama ūkinė veikla bei statybos. Be to, teritorijos
šiaurinėje dalyje, kur Apsaugos juosta numatyta, ji projekte nerodoma, o projektuojama gatvė
patenka į šią juostą, nors teisės normomis (Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo
sąlygų įstatymo 100 str. 4 p.) paviršinių vandens telkinių pakrantės apsaugos juostose statyti
statinius ir įrengti įrenginius yra draudžiama, kaip ir draudžiama vykdyti žemės darbus, keisti
kranto liniją, reljefą ir žemės paviršių (3 p.).
71. Projektuojama gatvė tam tikrose atkarpose pakeičia šlaitų reljefą, tačiau nenustačius Apsaugos
zonos nėra aišku, ar tokia veikla nepatenka į draudžiamą zoną, kurioje kelio statyba nėra galima.
72. Nenustačius Nemuno, kaip paviršinio vandens telkinio, apsaugos zonos, negalėjo būti rengiamas
ir Projektas (tai ypač aktualu naujai projektuojamo kelio dalyje nuo A.Juozapavičiaus gatvės iki
esamos Nemuno krantinės gatvės).
XI
73. Projektas iš esmės prieštarauja strateginio planavimo dokumentui - Darnaus judumo planui
PowerPoint Presentation (kaunas.lt).
73.1. Kauno miesto savivaldybės taryba 2019-11-19 sprendimu Nr. T- 516 patvirtinto Kauno
miesto darnaus judumo planą.
73.2. Šiuo metu planuojamos gatvės vietoje esantis dviračių/pėsčiųjų takas driekiasi vaizdinga
vietove, kur keliaujant galima grožėtis nuostabia gamta, mėgautis grynu oru, kai šalia
nėra taršios gatvės. Tokia galimybė neabejotinai skatina rinktis bevariklį transportą.
73.3. Nutiesus planuojamą gatvę pagal Projektą, dviračių takas nusidriektų greta gatvės, o juo
keliaujant tektų kvėpuoti gatve važiuojančių motorinių transporto priemonių
išmetamomis dujomis.
73.4. Be to, dviejų eilių gatvės atsiradimas savaime skatintų rinktis ne bevariklį, o motorinį
transportą.
73.5. Todėl Projektas neskatina naudojimosi viešuoju transportu ar bevariklia judėjimo
priemone.
73.6. Darnaus judumo plano 63 puslapyje matyti, kad abiejuose A ir B variantuose toje vietoje,
kur Projektu numatyta važiuojamoji D kategorijos gatvė, yra numatytas tik pėsčiųjų ir
nemotorizuotų priemonių takas.
73.7. Todėl Projektas ir juo planuojama gatvė iš esmės prieštartauja darnaus susisiekimo
strategijai bei neprisideda prie visuomenės skatinimo keisti keliavimo įpročius renkantis
aplinkai draugiškas transporto priemones.
73.8. Kauno miesto darnaus judumo plano paruošimas finansuotas pagal 2014–2020 metų
Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos
efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo
skatinimas“ 04.5.1-TID-V-513 priemonės „Darnaus judumo sistemų kūrimas“. Projekto
biudžetas 240 tūkst. eurų. Kuriant tolesnius projektus, kurie prieštarauja iš ES lėšų
finansuotam darnaus judumo planui, miestui gali tekti grąžinti netinkamai panaudotas ES
lėšas.
74. Iš esmės vietovės problemai spręsti naudojamas neefektyvus ir neekonomiškas būdas – gatvės
tiesimas, kuris nagrinėjamoje teritorijoje ne tik visiškai nereikalingas, bet ir žalingas. Esamas
dviračių/pėsčiųjų takas įrengtas už Europos Sąjungos lėšas, 2017 m. įrengtas brangiai kainavęs
dviračių tako apšvietimas, 2019 m. įrengti stacionarūs šiukšlių konteineriai bei sporto aikštelės
su treniruokliais. Tiesiant gatvę visi aukščiau nurodyti ir tik prieš kelis metus atlikti darbai bei
įrengimai būtų pripažintini neekonomiškais, o padarytos didelės investicijos faktiškai prarastų
prasmę.
75. Pagal Bendro plano strategiją iki 2030 Kauno miesto savivaldybė Rengiama strategija, kaip
Kaunas vystysis iki 2030-ųjų yra nurodyta: „Vienas svarbiausių plano rengėjų uždavinių – kuo
aktyvesnis visų suinteresuotų šalių dalyvavimas ir bendradarbiavimas. Tik taip pasieksime
bendrą sutarimą tarp susijusių bendruomenių ir skirtingų žmonių grupių dėl vieningos Kauno
miesto vizijos”.
76. Tačiau Projektas neatitinka šios strategijos ir yra parengtas atsisakant įtraukti Suinteresuotą
visuomenę bei jos atstovus į pradinį Projekto rengimo etapą, kuriame yra galimos alternatyvos.
Dėl išdėstytų motyvų nustatyta tvarka pateikdami pasiūlymus prašome:
1) Kreiptis į Kauno savivaldybės administraciją prašant bendradarbiaujant su Šančių
bendruomene parengti kompleksinį planavimo dokumentą - Žemųjų Šančių
urbanistinio ir architektūrinio formavimo idėjinį projektą - įgyvendinant Kauno miesto
bendrojo plano aiškinamojo rašto 54 punkto reglamentavimą, prieš koreguojant
Projektą ir jį patvirtinant.
2) Prieš Projektą teikiant tvirtinimui jį suderinti su Žemųjų Šančių urbanistinio ir
architektūrinio formavimo idėjiniu projektu.
3) Parengti Projekto architektūrinę dalį.
4) Projektą pateikti regioninei architektų tarybai dėl rekomendacijos jo patvirtinimui;
5) Projektą padalinti į atskiras dalis pagal objektyvų kriterijų - statybos rūšį, išskiriant
naujo statinio statybą ir statinio rekonstravimą.
6) Atsisakyti sprendinių, susijusių su naujos automobilių eismui skirtos gatvės atkarpos
įrengimu dalyje nuo A.Juozapavičiaus g. iki Mažeikių gatvės. Likusiose Projekto dalyje
išplėtoti sprendinius projektuojamą teritoriją pritaikant pėsčiųjų ir dviratininkų eismui
bei rekreacijai.
7) Atlikti poveikio aplinkai vertinimą arba atranką dėl poveikio aplinkai vertinimo;
8) Atlikti kelių eismo saugumo auditą, eismo modeliavimą ir ištirti, kaip pagal atliktą
modeliavimą yra užtikrintas visų besijungiančių gatvių pralaidumas;
9) Atlikti želdinių būklės ekspertizę išskiriant kraštovaizdžiui reikšmingus želdinius, kurių
prioritetinį išsaugojimo poreikį įtraukti į Projektavimo užduotį;
10)Nustatyti Nemuno, kaip paviršinio vandens telkinio, apsaugos zoną;
11) Gauti nacionalinės žemės tarnybos sutikimą tiesti susisiekimo komunikacijas
nesuformuotų sklypų teritorijose arba tokią teritoriją suformuoti detaliuoju planu;
12) Pagrįsti, iš kokių finansinių šaltinių planuojama finansuoti Projektą.
13) Projekto rengimo pirkimą atlikti vykdant viešuosius pirkimus.
VIEŠAS GATVĖS PROJEKTO SVARSTYMAS - Genius Loci (sanciubendruomene.lt)
Data: 2021 m. kovo 23 d.
Laikas: 17:00 (EET)
Vieta: Virtualus renginys
Ši svetainė jūsų įrenginyje išsaugo nedideles teksto rinkmenas (slapukus) tam, kad pateiktų tinkamesnį turinį arba statistikos tikslais. Jūs galite išjungti slapukų naudojimą pakeisdami savo naršyklės nustatymus. Naršydami nepakeitę naršyklės nustatymų suteikiate mums leidimą išsaugoti šią informaciją jūsų įrenginyje.